PROGRAM MEMASAK BUBUR LAMBUK PERPADUAN 1 MALAYSIA

Kaum wanita bergotong royong membuat persiapan untuk memasak bubur lambuk

Pengerusi KRT, Encik Husin Nasir (memegang mangkuk) sedang memasukkan bahan tumisan ke dalam periuk semasa proses memasak.

Jawatankuasa KRT dan penduduk taman berkerjasama membungkus bubur lambuk sebelum diagihkan kepada penduduk taman.

YB. Tuan Haji Ghazale Bin Muhammad, ADUN Kawasan Serkam turut membantu mengacau bubur lambuk yang disediakan untuk penduduk taman.

Ustaz Haji Md sidek Bin Md Raus sedang menyampaikan Tazkirah Ramadhan kepada tetamu yang hadir.

Pada 30 Ogos 2009 yang lalu, KRT Taman Datuk Haji Abdul Aziz telah mengadakan Program Memasak Bubur Lambuk Perpaduan 1 Malaysia bertempat di Laman Perpaduan, KRT Taman Datuk Haji Abdul Aziz, Kampung Pulai, Melaka.

Program ini adalah bersempena menyambut Ulangtahun Kemerdekaan Negara yang ke-52 yang jatuh pada ketika umat Islam sedang berpuasa. Program ini juga bertujuan merapatkan hubungan semua kaum yang ada di taman ini dengan cara merasai juga tradisi masyarakat melayu yang lazimnya dibuat pada bulan puasa iaitu Bubur Lambuk.

Program Memasak Bubur Lambuk Perpaduan 1 Malaysia ini telah diadakan secara bergotong royong oleh semua penduduk di Taman Datuk Haji Abdul Aziz ini. Selain daripada memasak bubur lambuk, program ini telah disertakan dengan Tazkirah Ramadhan yang telah disampaikan oleh YBhg Ustaz Haji Md Sidek Bin Md Raus, Pegawai Majlis Agama Islam Melaka.

Majlis ini telah dirasmikan oleh YB Tuan Haji Ghazale Bin Muhammad, Ahli Dewan Undangan Negeri Melaka Kawasan Serkam merangkap Timbalan Pengerusi Majlis Agama Islam Melaka. Tepat jam 5.30 petang bubur lambuk ini telah diagihkan kepada semua penduduk Taman Datuk Haji Abdul Aziz bukan sahaja penduduk melayu tetapi juga kepada penduduk berbangsa cina dan india.

0 Comments:

Post a Comment