Dermalah Organ Untuk Sebuah Kehidupan

ANUGERAH KEHIDUPAN YANG TAK TERNILAI (Bahagian 1)

Isu mengenai kematian serta pendermaan organ adalah sesuatu yang sukar diperkatakan. Apatah lagi yang tersayang. Ia juga merupakan perkara yang rumit bagi kakitangan perubatan yang sentiasa berusaha untuk pesakit. Keputusan untuk mengizinkan penderma organ dan tisu seseorang yang disayangi apabila beliau meninggal dunia, bukan sesuatu yang mudah. Ia bagi keluarga simati. Untuk meringankan beban mental keluarga kita semasa pengakuan persetujuan untuk menderma organ dan tisu semasa hayat kita.

Dengan mendaftarkan diri kepada Daftar Penderma Organ Nasional, anda akan membenarkan organ dan tisu anda digunakan bagi tujuan transplan, selepas anda meninggal dunia. Ini akan mengubah kehidupan beberapa orang yang mengalami kegagalan organ supaya menjadi lebih selesa dan sempurna serta dapat menyelamatkan nyawa mereka dari maut.

Kita sedar bahawa isu penderma organ dan tisu adalah sesuatu isu yang menimbulkan banyak persoalan. Oleh itu, berikut adalah penjelasan kepada beberapa persoalan yang sentiasa ditimbulkan.

SIAPAKAH YANG LAYAK MENJADI PENDERMA?

Sesiapa, sama ada tua ataupun muda boleh mendaftar sebagai penderma organ dan tisu. Walau bagaimanapun mereka yang berusia kurang daripada 18 tahun perlu mendapatkan kebenaran ibubapa atau penjaga terlebih dahulu.

APAKAH ITU PENDERMAAN ORGAN?

Ia adalah proses mendermakan bahagian tubuh badan seseorang untuk tujuan transplan selepas ianya meninggal dunia. Transplantasi (pemindahan organ) adalah sesuatu pembedahan yang melibatkan pertukaran organ atau tisu yang mengalami kegagalan fungsinya dengan lebih memuaskan daripada seseorang penderma yang telah meninggal dunia. Dengan cara ini, maka kehidupan penerima organ atau tisu itu akan menjadi lebih selesa dan sempurna serta nyawanya akan terselamat. Pendermaan organ dan tisu adalah satu amalan kemanusiaan yang mulia.

APAKAH ORGAN DAN TISU YANG BOLEH DIDERMAKAN?

Pada umumnya organ-organ yang boleh didermakan adalah seperti buah pinggang, jantung, hati (hepar), paru-paru dan pankreas. Tisu-tisu yang boleh didermakan pula adalah seperti mata, tulang, kulit dan injap jantung. Ini bermakna, seseorang penderma akan dapat mengubah kehidupan serta menyelamatkan nyawa beberapa orang pesakit.

BILAKAH ORGAN DAN TISU SIPENDERMA ITU DIPEROLEHI?

Proses perolehan organ dan tisu daripada tubuh seseorang penderma itu hanya akan dilakukan apabila kematiannya telah disahkan oleh dua orang doktor yang bertauliah. Doktor-doktor yang terlibat dalam pengesahan kematian seseorang penderma itu adalah bebas tiada kaitan dengan pemindahan organ dan tisu.

0 Comments:

Post a Comment